24 października rozpoczęła się czwarta edycja Movember Polska. Jest to kampania społeczna poruszająca temat profilaktyki raka jąder i prostaty, której symbolem są Wąsy. Do końca listopada na terenie całego kraju realizowane będą bezpłatne badania USG dla mężczyzn. Ambasadorzy z 16 klubów PGNiG Superligi będą zachęcać do zapuszczania wąsów i regularnych badań.
W 2016 roku zostały, po raz pierwszy w globalnej historii Movember, zorganizowane bezpłatne badania USG dla mężczyzn w całym kraju. Dzięki wsparciu Nationale-Nederlanden, Affidea Polska i Marco udało się przebadać blisko 1300 mężczyzn, wykrywając 16 przypadków nowotworów jąder i niemalże 30 innych schorzeń. Jak co roku celem kampanii Movember jest podnoszenie świadomości mężczyzn w całym kraju na temat profilaktyki raka jąder i prostaty. Nowotwory jąder dotyczą przede wszystkim młodych mężczyzn, między 15 a 35 rokiem życia, zaś rak gruczołu krokowego dotyczy panów w coraz młodszym wieku – nawet 45-letnich.
Dzięki serii spotkań z bezpłatnymi badaniami, okolicznościowym meczom piłki ręcznej w ramach PGNiG Superligi, ale także działaniom w mediach społecznościowych, organizatorzy Movember chcą w tym roku przebadać ponad 2000 osób. – mówi Jakub Kajdaniuk z zarządu Fundacji Kapitan Światełko. – Dzięki zaangażowaniu sportowców i partnerów akcji możliwe będzie także zwiększenie zasięgu kampanii w mediach tradycyjnych i internecie. Staramy się, by w listopadzie wszyscy kojarzyli Wąsy z męskim zdrowiem i sami zaczynali interesować się własnym.
Dzięki wsparciu wielu firm dla polskich Wąsaczy, Movember Polska 2017 będzie kolejną, niezwykłą kampanią promującą męskie zdrowie. Aby rozwiać wątpliwości mężczyzn, którzy obawiają się badań i regularnego sprawdzania swojego stanu zdrowia, kampania promować będzie wiedzę na temat nowoczesnych, nieinwazyjnych metod wczesnego wykrywania nowotworów jąder i prostaty.
Nationale-Nederlanden od lat wspiera temat profilaktyki zdrowotnej oraz, we współpracy z licznymi partnerami społecznymi, zachęca do badań profilaktycznych i zdrowego stylu życia. – I o ile ostatnie lata pokazują, że świadomość kobiet w tym temacie znacznie wzrosła, to z panami wciąż bywa różnie. Według naszego raportu „Miej serce do zdrowia” co prawda 79 proc. mężczyzn jest przekonanych o skuteczności ogólnych działań profilaktycznych, ale tylko co czwarty uważa, że sam powinien je wykonywać – mówi Marta Pokutycka-Mądrala, rzecznik prasowy Nationale-Nederlanden. – Tymczasem aż 41 proc. Polaków obawia się, że poważna choroba lub wypadek sprawią, że będą ciężarem dla bliskich. Chcemy przekonać mężczyzn, że zamiast się bać, lepiej przygotować się na nieprzewidziane i trudne sytuacje, jak choćby zachorowanie na nowotwór – dodaje.
W ramach kampanii Movember Polska 2017 po raz drugi realizowane będą bezpłatne badania USG jąder dla mężczyzn, zachęcające młodszych panów do oswojenia się z tym badaniem oraz do wyrobienia sobie nawyków dbania o swoje zdrowie intymne.
Harmonogram darmowych badań profilaktycznych dla mężczyzn:
02 XI – Wrocław, SkyTower
04 XI – Bielsko Biała, Galeria Sfera
10 XI – Kraków, Galeria Bronowice
12 XI – Lublin, Tarasy Zamkowe
18 XI – Międzynarodowe Targi Poznańskie
19 XI – Poznań, Galeria Malta
19 XI – Kędzierzyn-Koźle, Odrzańskie Ogrody
22 XI – Warszawa, Hala Koszyki
24 XI – Łodź – Pasaż Łódzki
26 XI – Trójmiasto – CH Batory
28 – 29 XI – Katowice, CNTI UE
AMBASADORZY
W rolę ambasadorów kampanii wcielają się w tym roku szczypiorniści wszystkich drużyn PGNiG Superligi, którzy wzięli udział w tworzeniu serii niecodziennych spotów – MOhistorii, opowiadających o różnych aspektach męskiego zdrowia. Linki do spotów z udziałem piłkarzy dostępne na: https://www.youtube.com/user/kapitanswiatelko. Prezentowane były one od wiosny, by przypominać mężczyznom w całym kraju, że dbanie o zdrowie intymne nie może ograniczać się do jednego miesiąca w roku. – W poprzednim sezonie podjęliśmy działania w celu promocji Kampanii Movember, ale współpraca z Fundacją Kapitan Światełko spodobała nam się tak bardzo, że zostaliśmy jej Ambasadorami – mówi Justyna Woja, rzecznik PGNiG Superliga. – Cel jest jasny – zapobieganie typowo męskim chorobom, a dzięki zaangażowaniu zawodników PGNiG Superligi, jesteśmy w stanie dotrzeć do grupy docelowej. Zaangażowanie w tego typu akcje to dla PGNiG Superligi realizacja ważnego filaru komunikacji jakim jest CSR. Sportowcy podejmują codzienną walkę na boisku, wychodzą z niej zwycięsko lub nie, w walce z rakiem nie jest tak łatwo, dlatego staramy się wspierać kampanie ratujące życie.
Movember obecny jest także w wielu firmach i parkach biurowych na terenie całego kraju, gdzie Wąsacze badają się i namawiają swoich kolegów do zainteresowania się tematem profilaktyki nowotworowej. – Z Movember trzymamy, odkąd tylko idea została nam przedstawiona. To naprawdę budujące, że o męskim zdrowiu można mówić w taki sposób, a w dodatku promować profilaktykę za pomocą symbolu, który w normalnych warunkach raczej nie wzbudza ciepłych emocji. Ten miesiąc sprawia, że faceci zmieniają swoje podejście, a o to powinno chodzić w każdej porządnej kampanii społecznej – o wywołanie zmiany. My już do swoich wąsów przywykliśmy, tak jak do tego, że jaja, to też może być poważny temat. – opowiada Daniel Niewiński z firmy Marco Sp. z o.o., która jako jedna z pierwszych w Polsce włączyła się w aktywne promowanie akcji Movember wśród swoich pracowników.
Każdego roku do akcji Movember Polska dołączają nowe firmy, które nie tylko pomagają finansowo przy organizacji wydarzeń z bezpłatnymi badaniami, ale przede wszystkim uczestniczą w niej jako partnerzy tworzący nową jakość w komunikacji z mężczyznami, którzy przez wiele lat nie byli bezpośrednimi adresatami żadnych działań związanych z profilaktyką i wczesnym wykrywaniem nowotworów. Wsparcia kampanii Movember Polska udzielają ponownie Nationale-Nederlanden, Affidea Polska, Marco Sp. z o.o., Profimedical czy Klinika Nova, ale także nowi partnerzy: Bayer Polska, Zew for Men. – Stworzyliśmy kosmetyki ZEW for men, aby pomóc mężczyznom w codziennej pielęgnacji. Cieszymy się, że dzięki nam Polacy mogą lepiej dbać o siebie, swoją codzienną higienę i wygląd. Jednak naszym zdaniem dbanie o siebie to nie tylko starania, żeby dobrze wyglądać. To także, a wręcz przede wszystkim, odpowiedzialność za swoje zdrowie. Dlatego w listopadzie 2017 roku ZEW for men z dumą włącza się w ogólnoświatową kampanię profilaktyki raka jąder i prostaty. Zostaliśmy partnerem akcji Movember Polska, żeby wspólnie z Fundacją Kapitana Światełko i pozostałymi partnerami akcji uświadamiać, jak ważne dla mężczyzny są regularne badania i dbanie o stan swojego zdrowia. Do ZEW for men przekonali się mężczyźni, którzy czują zew przygody i podążają własnymi ścieżkami, ale żeby ta „podróż” trwała jak najdłużej, nowotwory nie mogą być tematem tabu. Dlatego mówimy: dbasz o siebie? Badaj się! – mówi Renata Białowąs, brand manager ZEW for men.
Lista Ambasadorów PGNiG Superligi
ORLEN Wisła Płock: Marcin Wichary
MKS Kalisz: Łukasz Zakreta
Piotrkowianin: Stanisław Makowiejew
Stal Mielec: Adrian Wojkowski
NMC Górnik Zabrze: Aleksandr Buszkow
Gwardia Opole: Mateusz Jankowski
Zagłębie Lubin: Stanisław Gębala
Chrobry Głogów: Damian Krzysztofik
MMTS Kwidzyn: Ignacy Bąk, Adrian Dymik, Bartosz Dudek
Meble Wójcik Elbląg: Adrian Fiodor
Wybrzeże Gdańsk: Marek Podobas
Spójnia Gdynia: Paweł Ćwikliński
KPR Legionowo: Wiktor Jędrzejewski, Franci Brinovec, Tomasz Fugiel
Sandra Spa Pogoń Szczecin: Dawid Fedeńczak
Azoty Puławy: Paweł Grzelak, Robert Orzechowski i Kacper Adamczuk
PGE VIVE Kielce: Uros Zorman